Bay of Islands and 'Jose-weekend' - Reisverslag uit Dannevirke, Nieuw Zeeland van Joanita Pagter - WaarBenJij.nu Bay of Islands and 'Jose-weekend' - Reisverslag uit Dannevirke, Nieuw Zeeland van Joanita Pagter - WaarBenJij.nu

Bay of Islands and 'Jose-weekend'

Blijf op de hoogte en volg Joanita

27 April 2014 | Nieuw Zeeland, Dannevirke

Hallo lieve allemaal!
Sorry dat jullie zo'n tijd op mijn reisverslag hebben moeten wachten! Met pasen en het weekend erop al weer voor de deur heb ik geen kans gezien vorige week een verslag te schrijven, dus vandaag wordt hij extra lang!

De week voor pasen heb ik maar weinig 'bijzonders' gedaan. Gewerkt, gesport en af en toe een theetje met de meiden gedronken.. Heerlijk relaxed dus!
Donderdag zou ik mijn laatste salsales hebben, maar in plaats daarvan heb ik eerst mijn koffer voor het paasweekend ingepakt en zijn we vervolgens met een groep van 9 man heerlijk wat gaan eten. Tim, die eerst stage heeft gelopen in Sydney, Toon (de huisgenoot van Tim), onze 4 musketiers (Barbara, Willemijn, Meike en ik), een vriendin van Toon en Jorinde. Jorinde kwam dit weekend overgevlogen vanuit Sydney waar zij stage loopt en in hetzelfde huis heeft gewoond als Tim kent Meike van de opleiding. Ze hebben twee 'exchange' weekenden geprikt, eentje waarbij Jorinde naar NZ kwam en eentje waarbij Meike naar Sydney gaat. Het was heel erg gezellig met zijn allen en we zijn nog even de kroeg in gegaan. Helaas was alles uitgestorven en dicht om 00.00 vanwege goede vrijdag!

Vrijdag om 9 uur verzamelen, want dan begon onze weekendtrip naar the Bay of Islands! :) Het was zo'n 4/5 uur rijden en onderweg hebben we dan ook een paar plaspauzes gemaakt en een culturele stop bij een waterval (geen idee hoe het ding heet!). Rond 5 uur kwamen we aan bij het hostel waar ik met Meike, Jorinde, Tim en Toon lag + nog 3 anderen. Om 6 uur konden we gaan barbequen en om half 9 zou onze private party beginnen met als thema: Blast from the past. Iedereen had zich heel erg leuk verkleed (ik ging als oma!) en de muziek was fantastisch! Echte golden oldies! Het was een zeer geslaagde avond waarin we ontzettend veel gelachen hebben! :)

Zaterdag gingen we de dolfijnentour doen (erg slim brakke mensen op een boot ;p) en hoopten we ook met dolfijnen te mogen zwemmen. Hier zitten echter een heleboel regels aan en alle dolfijnen die we gezien hebben hadden wel iets waardoor het niet mocht (eten, een baby blablabla). De enige geschikte groep vonden we op open water waar de zee te heftig was dus waardoor we nog niet konden zwemmen! Helaas pindakaas, maar we hebben er wel een heleboel gezien en een Mako haai! Dezelfde soort haai als die we zouden gaan zien met het haaienduiken, dus ik heb nu in ieder geval een beeld bij dit soort haai !
Zaterdagavond was er een livebandje in de kroeg van het hostel en dit bleek echt de place to be te zijn in het dorpje! Heel erg gaaf en ontzettend veel gelachen! Er waren ook veel lokals en het blijkt dat New Zealanders lekker handtastelijk worden als ze een paar biertjes op hadden. Zo was er een groep van 4 mannen waar we amper meer vanaf kwamen en die we toen maar bijnamen hebben gegeven (knuffelbeer, kleine viezerik, 'normale man' en grote man). Ook deze avond veel gelachen!

Zondag gingen we naar cape reinga en helaas regende het behoorlijk! Gelukkig viel het meeste water als we in de bus zaten! Eerste stop waren de sand dunes waar sommige wilden gaan zandboarden. Ik heb maar overgeslagen want het was vreselijk plakkerig al dat natte zand.
Ook de buschauffeur had moeite met de nattigheid. De arme man wilde op een onmogelijke parkeerplaats de bus draaien, maar de oprit riep behoorlijk stijl op. Bij het achteruit rijden reed hij dan ook zo de achterkant van de bus in het zand en zat de bus vast. Iedereen kon in de regen de bus uit en uiteindelijk hebben een paar mensen (onder andere Meike Barbare en Jorinde) dus bus er weer uit geduwd! Wat een sukkel deze eigenwijze buschauffeur!
Tweede stop was cape reinga, het noordelijkste punt waar de south pacific en de Tasman sea samen komen. Dit kon je niet zo goed zien door het bewolkte weer helaas. Er was ook een soort richtingaanwijzersbord met allerlei plaatsnamen en het kostte een heleboel moeite om een leuke foto van Meike, Barbara en ik te maken die alle drie een andere stad uitbeelden. Ook Jorinde wilde een grappige foto door aan het bord van Sydney te hangen, maar ook deze foto moest met pijn en moeite genomen worden! :p Tim viel ook nog op zijn gat door het gladde gras en modder en met een parmantige zwaai en oorverdovende gil belande hij zo op zijn kont! Bonus was dat hij daarbij ook uit zijn (zwem)broek scheurde en dit was toch wel het hoogtepunt van de dag: wat moisten wij lachen!
Vervolgens om 4 uur geluncht (?!) en als laatste nog naar 90 miles beach gereden, wat me heel erg deed herinneren aan Zeeland. Zo'n brede kustlijn kennen ze eigenlijk niet in Nieuw Zeeland en het was fascinerend om te zien! Vervolgens terug in de bus naar het hostel waar we bij een heel krakkemikkig restaurantje heerlijk hebben gegeten! :) Vervolgens toch nog maar even de kroeg in, want mijn verjaardag moest immers nog gevierd worden!
Het was heel schattig iedereen die even een dikke kus kwam geven en de 3 shotjes die ik van de barvrouw kreeg branden een hartverwarmend gat in mijn maag!
Maandag gingen we weer op weg naar huis en heb ik eigenlijk de hele dag in de bus gegeten. Op zich helemaal niet zo'n straf na zo'n feestweekend! 's Avonds nog met papa, mama en Rowena geskyped. Ondertussen belde Anke (mijn tante) nog die mij via de telefoon feliciteerde en kwam Nelleke spontaan binnenlopen en hebben we heerlijk zitten kletsen! ;)

Dinsdag was de eerste van mijn drie vakantiedagen en heb ik eigenlijk maar heel erg weinig gedaan. Lekker uitgerust, met Elleke geskyped, was gedraaid en filmpjes gekeken. 's Avonds gezellig met Meike en Aniek sushi gaan eten van de Grab-One voucher die we al eeuwen geleden hadden gekocht! Heel erg lekker en heel erg gezellig!

Woensdag zou ik naar Norbert gaan om te helpen met zijn accountingsystem maar al met al is dit uiteindelijk niet door gegaan helaas. Ik ben toen zelf de stad nog lekker ingegaan en heb boodschappen gedaan voor het volgende weekend wat alweer voor de deur stond: naar Jose! Die dag zo'n 3 uur pannekoeken staan bakken (rot fornuis hier!) en mijn tas ingepakt.

Donderdag gingen Barbara en ik om half 10 de auto op halen en reden we rond 10 uur weg. We gingen de beste vriendin van Meike haar moeder opzoeken die met haar man op een schapenboerderij in Weber woont. Dat is zo'n 6.5 uur rijden vanaf Auckland dus vandaar dat we een dag eerder vrij hadden genomen en zo vroeg op weg gingen. We hebben verschillende stops gemaakt oa voor de lunch: pannekoeken met jam, stroop, suiker of Nutella :) Ook in Napier even gestopt en rondgelopen en boodschappen gedaan voor ons kookavondje van vrijdag! :) We kwamen rond acht uur 's avonds aan in Weber en daar stond Brian op ons te wachten, want de oprit van de boerderij is heel erg lasting om te vinden. Ik reed het laatste stuk en dat valt beslist niet mee op de kleine onverlichte weggetjes vol met bochten, Bergen en beesten (bijna een schaap en een possum overreden). We hadden voor dit weekend een 'el cheapo' gehuurd, omdat vanwege paasen en ANZAC day er geen andere auto's beschikbaar waren. Met de 80% kans op een handgeschakelde auto voelde we ons dan ook gezegend met een automaat! El cheapo had enige moeite met de stijle oprit maar al met al kwamen we veilig aan bij de boerderij waar Jose al de spaghetti voor ons klaar had staan! Heerlijk! 's Avonds lekker zitten kletsen en vervolgens het programma voor de volgende dag opgesteld...

Vrijdagmorgen was eerst een ANZAC ceremony. Dat is zoiets als dodenherdenking hier. In iedere dorp of stad staat een monument en daar wordt dan een herdenkingsdienst gedraaid. Er was een schotse band, een toespraak van de burgemeester en een eed die we gezamenlijk af legden. Vervolgens terug naar huis voor de koffie en de appeltaart die Jose op verzoek van Meike had gebakken. 's Middags gingen we met Brian op de quad (en Barbara en ik in de trailer) over zijn 330 hectare land crossen zodat we alles konden zien. Brian was een ware gids en vertelde allerlei leuke weetjes en feitjes! Barbara was in shock toen een blind schaap eerst in het draad vastzat en vervolgens in letterlijke paniek weg rende en in een afgrondje stortte! We moesten kijken of hij nog wel leefde en tot Barbara haar grote verassing liep het schaapje beneden in de valei een beetje verdwaasd rond! Terug op de boerderij was het weer tijd voor koffie met cake en daarna besloten we even in de hot tub te springen waar Jose met Champagne en chips aan kwam zetten! Wat een leven! 's Avonds gingen wij, zoals beloofd, het diner verzorgen en we hadden een waar konings 3 gangen diner gemaakt! Nog even een borreltje gedaan en vervolgens lekker in bed gekropen.

Zaterdagochtend vroeg uit de veren want we gingen een wandeling maken om te helpen geld in te zamelen voor een vrouw met kanker. De wandeling was 6 km over de toppen van de bergen van iemand zijn priveland waar men anders nooit zou (mogen) komen. De uitzichten waren waanzinnig en het was de klim dubbel en dwars waard! We waren rond lunchtijd terug op de boerderij en hebben daar heerlijke soep van Jose gekregen. 's Middags waren er dog trials, dit zijn wedstrijden met schapenhonden en je hebt verschillende soorten: barking dogs and eye dogs. Eerst waren we bij de barking dogs die de schapen door paaltjes de heuvel op moesten drijven. Het was ontzettend gaaf om te zien hoe de honden reageren op de fluitjes van hun baas en hoe een teamsport het eigenlijk is! Vervolgens naar de eye dogs gaan kijken, dit wordt vooral gedaan met border collies, en dit vond ik nog waanzinniger. De stilte en rust waarin wordt gewerkt was ontzettend gaaf en ik ben alleen nog maar verliefder geworden op dit type hond! :) We hadden niet veel tijd om te blijven kijken, want er moesten nog schapen geschoren worden! Brian heeft daar een ontzettend mooie special schuur voor en we mochten er allemaal twee doen! Het was ontzettend leuk om de andere twee meiden bezig te zien en vooral om het verschil tussen opvoeding gezien. Barbara had alleen schapen op de boerderij gezien, Meike had al wel eens tussen de schapen gestaan en ik heb vaak genoeg Rinus en papa geholpen dus ik voelde me als een vis in het water. Thuis stond er al weer een feestmaal op tafel: Eigen geslacht schaap met zoete aardappelen en salade! Jammie!

Zondagochtend gingen we om 9 uur ontbijten en reden we rond half 10 weer weg, op naar Auckland. Nog even gestopt bij lake taupo om Jose haar heerlijke quiche op te eten en uiteindelijk waren we rond 7 uur thuis.

Deze week gaan we maar weer goed en gezond leven na zulke verwenweekenden! Ik ben de week goed begonnen: taart (gemaakt door Diane) voor mijn verjaardag en left-over pizza als lunch! Dat wordt dan nog maar een keertje extra sporten! :p

Cheers!

  • 28 April 2014 - 01:40

    Fraukje Puts:

    Hahaha, gezond beginnen. Ik dacht meteen, leuk die pizza...

  • 28 April 2014 - 07:21

    Corné:

    Hoi Jo,

    Klinkt allemaal weer erg gezellig hoor,leuk om te lezen dat je er zo van geniet.
    De groeten aan Barbara en Meike.

    Veel plezier nog en de groeten uit mariekerke.

    Corné

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanita

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 31112

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2016 - 15 December 2016

Azië

13 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

23 Januari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: