Reis met Sjoerd part 1 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Joanita Pagter - WaarBenJij.nu Reis met Sjoerd part 1 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Joanita Pagter - WaarBenJij.nu

Reis met Sjoerd part 1

Blijf op de hoogte en volg Joanita

27 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

Free WiFi dus het eerste reisverslag!

Week 1
Dag 1 21-05-2014
Om kwart over twaalf woensdagmiddag zou Sjoerd aankomen op Auckland Airport. Die ochtend ben ik nog maar even met Liam de sportschool ingedoken om van alle energie en zenuwen af te komen. Niet dat het hielp, maar het doodde wel de tijd! Rond half twaalf naar het vliegveld gegaan en onderweg zag ik dat de estimated arrival time was aangepast naar 11.50. Moesten we ook nog opschieten! Uiteindelijk waren we daar om twaalf uur en om tien voor half een kwam Sjoerd de gate al uitgelopen! Eindelijk weer samen en het was heerlijk hem weer te kunnen knuffelen.
Liam had ons bij Empire afgezet bij empire en daar eerst maar eens alle bagage neergezet (daar was amper ruimte voor maar goed) en Sjoerd helemaal gelukkig dat hij weer kon douchen! Zijn geluk was echter van korte duur, want toen zag hij dat de douche veel te klein was! Na de douche was het vooral belangrijk om Sjoerd zijn ogen open te houden om op die manier zo snel mogelijk van zijn jetlag af te komen. Auckland centre een beetje laten zien en lekker koffie bij de haven gedronken. Thuis spaghetti met heeeeel veel groente gemaakt, want zelf wist ik als geen ander wat je graag wil na zo'n lange vlucht! Om acht uur 's avonds mocht Sjoerd dan eindelijk zijn ogen sluiten en dacht ik dat ik lekker rustig een filmpje zou kunnen kijken. Niets was echter minder waar, want Sjoerd sprong elk half uur (in zijn slaap) overeind en begon dan opeens een heel verhaal op te hangen over de trekhaak, kinderen die ik liet bungelen en nummer 58 of 59! Toen ik hem, op advies van Liam die ik toch wel een beetje bezorgd het hele verhaal had verteld, vroeg of hij anders met me wilde trouwen, was het antwoord van Sjoerd helder en verontwaardigd nee! Een goed begin is het halve werk zeggen ze...

Dag 2 22-05-2014
Eerst maar eens lekker uitslapen na een nacht vol verhalen. Vervolgens beetje opgeruimd, ontbijt gemaakt en lekker lui gedaan. Om twaalf uur hadden we een afspraak gemaakt bij de sportschool om samen een bokslesje te kunnen doen. Het was heel erg grappig om Sjoerd op die manier in onze sportschool te zien en het voelde stiekem best goed dat hij toch wel moest af zien. Aan het einde vd les ging opeens het brandalarm af! Brandweerman Stu (Sjoerd in t Engels) ging braaf mee naar buiten, want hij had immers vakantie! Gelukkig duurde het niet lang voordat we weer naar binnen konden. F douchen en toen naar boven om hem aan mijn directe collega's voor te stellen. Ze misten me, naar eigen zeggen, al heel erg want het was nu veel te stil op kantoor! Na het voorstelrondje gingen we gezellig lunchen met Liam en Hannah bij Masako.
Na de heerlijke lunch afscheid genomen, maar ik zou ze gelukkig de volgende dag bij het afscheidsdiner nog zien! Spullen thuis afgezet, even in het Albert Park gechilled en naar de Ferry building gelopen voor een tijdschema van de Ferry. De volgende dag wilden we namelijk naar Rangitoto Island en daarvoor moesten we natuurlijk wel op tijd bij de haven zijn! Met de nodige folders op zak weer terug naar empire en eenmaal daar aangekomen was Sjoerd wel f toe aan een powernap, want er waren voor die avond ook nog de nodige (verassings)plannen gemaakt.
Tijdens Sjoerd z'n powernap werd hij nog ruw uit zijn slaap gehaald door zijn lieftallige ouders die ons belden op skype. Even gekletst want ze waren toch wel erg benieuwd hoe hij het had. Daarna was het tijd om te douchen en leuke kleren aan te trekken want het was tijd voor Sjoerd zijn verassing! Ik had gereserveerd bij the orbit, het restaurant dat in de skytower zit en elk uur 360 graden draaid. Heerlijk zitten eten en vooral ook heerlijk gekletst! Na een zeer geslaagde dag en avond lekker samen onder de wol gekropen.

Dag 3 23-05-2014
De wekker ging vrij vroeg want de Ferry vertrok om 9.15 naar Rangitoto. Op het eiland naar de top gelopen waar je een super uitzicht op de skyline van Auckland hebt en vervolgens weer naar beneden en met de Ferry terug. Op de terugweg een heerlijk brood gekocht en thuis ei gebakken. Toen was het toch echt tijd om mijn koffer te gaan pakken en gelukkig heeft Sjoerd me daar erg mee kunnen helpen! Wat een troep kun je in 4,5 maand verzamelen en wat is het moeilijk om spullen waar zulke mooie herinneringen aan kleven weg te gooien!   Na alle inpak stress was het tijd om alle spullen die ik niet meer kon meenemen aan Meike, Bar en Willem te geven en ons vervolgens op te maken voor mijn afscheidsdiner :) Om half acht waren we in the occidental en moesten we nog even op Liam wachten die tot acht moest werken. Heerlijk zitten eten met Tim, Toon, Bar, Meike, Willemijn, Liam en Sjoerd en vervolgens los gegaan op 80's en 90's muziek in Danny Doolans! Super avond gehad en na de McDonalds kipnuggets uitgeput in slaap gevallen..

Dag 4 24-05-2014
De wekker ging om half 9 af en het plan was om rond 10 uur weg te rijden. Uiteraard was niets minder waar en zaten we om half 12 in de auto op weg naar New Plymouth. Onderweg boodschapjes gedaan en enkele plasstops gemaakt. Veel tijd om andere dingen te doen hadden we niet, want het was bijna 400km rijden. Rond 6 uur 's avonds kwamen we bij de sunflower lodge aan, waar een aardige maar erg zenuwachtige Nederlandse jongen ons hielp. Hij gaf ons nog de tip om naar de dawson falls te gaan de volgende dag omwille van de tijd: een mooie en vrij korte route.
'S avonds in de zeikende regen de laatste boodschappen voor het avondeten gedaan en 3x een bijna-doodervaring door Sjoerd die toch nog enige moeite heeft met het links rijden en met een-richtingswegen (naar eigen zeggen de sluiproutes)! Na het avondeten lekker thee gemaakt met timtamkoekjes en vervolgens heerlijk onder de wol gekropen met een boekje :)

Dag 5 25-05-2014
Vroeg (8.30) uit de veren en klaar maken om via stratford naar Wellington te rijden! Uiteindelijk was om 9.30 alles heringepakt en -georganiseerd en waren we klaar voor vertrek! Nog even langs de I-site van New Plymouth gegaan voor een goede wegenkaart vh zuideiland te kopen en nog even snel over een schattig farmersmarktje gelopen.
Richting Stratford gereden om naar de dawson waterfalls te gaan aan de voet van mt taranaki. Het laatste stuk leek het net alsof we verkeerd reden. We moesten over een heel smal weggetje dwars door de rimboe en in sommige bochten hoopte je oprecht dat je geen tegenligger tegen zou komen! Uiteindelijk bij een parkeer/verzamelplaats aangekomen en vanaf dat punt kon je verschillende tracks ad voet van mt taranaki wandelen. Eerst waren we van plan om de berg te gaan beklimmen, maar de zenuwachtige jongen wees ons erop dat er sneeuw op de top ligt (lekker slim van ons) en dat beklimmen erg moeilijk werd. Heel blij met de korte track naar de voet vd waterval wat ook ontzettend mooi was en op deze manier zouden we langer in windy wellington door kunnen brengen! Om half 12 waren we getankt en al klaar om vanaf stratford naar Wellington te rijden. Onderweg gestopt voor een lunchbreak, plaspauzes en een kop koffie die verdorie nergens te vinden was! Uiteindelijk rond half 5 in Wellington aangekomen en naar het YHA hostel gereden. We waaiden bijna uit ons hemd toen we uit de auto stapten want windy wellington verwelkomde ons met een meer dan stevige bries! De auto geparkeerd (5m vd zee af), boodschappen gedaan en weer een heerlijke maaltijd in elkaar gedraaid!  We hopen dat ons koektrommeltje morgen niet is weg gespoeld! Na het eten even uitbuiken op bed en plannen gemaakt voor morgen: te papa museum, cable car+museum en mt Victoria gaan we proberen allemaal in 1 dag te proppen! 'S avonds nog even iets gaan drinken in een bar in de buurt. Lekker zitten kletsen en ze hadden livemuziek! Het was een soort jazz-achtige band, heel erg relaxed! Ik ben benieuwd en ik hoop heel erg dat het weer iets verbeterd! :) so far een top 'vakantie'!

Dag 6 26-05-2014
Na een (voor Jo) onrustige nacht ging om 9 uur de wekker om in een dag het hele programma af te kunnen werken! Allereerst gedouched, aangekleed en samen zitten ontbijten om vervolgens echt zeker te weten dat ons koektrommeltje met onze bagage erin er nog stond! Even wat spullen uit de auto gehaald en vervolgens naar het te papa museum gegaan. Het museum had 6 verdiepingen met op elke verdieping een ander thema, maar alles stond in het teken van de ontwikkelingen van Nieuw Zeeland als land en bovendien was het een heel erg interactief museum (leuk voor de kids en dus ook voor Sjoerd). Heel cool dus, want als de kinders blij zijn,zijn de ouders dat ook :p
Vervolgens even picknickboodschappen gedaan en gingen we op zoek naar de cable car! Eigenlijk liepen we er, dankzij directies vd man vh museum, zo op af en de tickets waren dan ook zo gekocht! Boven even in het piepkleine cable car museum gekeken en vervolgens de botanische Gardens ingelopen. Daar heerlijk zitten picknicken met brood en thee (Meike nogmaals bedankt voor de thermosfles!) en een beetje rond gekeken. Met de cable car weer naar beneden gegaan en daar heerlijk rond geslenterd in het stadscentrum. Koffie en een borrel gedronken in een van de cafés en vervolgens vrolijk in de auto gestapt (oeps!) want we wilden graag mt Victoria nog op rijden voor een nog hoger look out point! Onze auto had 's nachts het nodige te voortduren gehad, want er zat een dikke zoutlaag op de auto en het duurde even voor de voor- en achterruit weer schoon waren! Heel mooi uitzicht bovenop de berg, maar ook heel winderig en heel koud (gelukkig scheen al wel heel de dag de zon!).
Eenmaal terug op de boulevard een parkeerplek iets dichterbij het hostel in de "coupon parking zone" gevonden, nu we wisten waar deze zone ook daadwerkelijk begon en weer terug naar het hostel gegaan. Thee gedronken en plannen gemaakt voor morgen: eerst om 8.45 met de Ferry en vervolgens vanuit Picton naar Marahau, een plaatsje in Abel Tasman National Park. Daar zullen we een nachtje slapen en dan zien we wel weer verder! Heerlijk maar ook erg wennen dat vrije leventje, want de tijd blijft beperkt en we willen hem wel zo goed mogelijk indelen! :)

Dag 7 27-05-2014
Om 6.00u ging de wekker en was het tijd om op te staan! Even douchen en vervolgens ging Jo om het koektrommeltje die je voor een korte tijd bij het hostel kon parkeren. Gelukkig de auto in 1x gevonden en ook de weg terug naar het hostel gelijk gevonden! Way to go! Er moest uiteraard ook iets fout gaan: met het uitstappen duwde ik per ongeluk met mijn tas op t stuur en vervolgens deed mijn pas het niet om terug in het hostel te komen! Haha ja het was nog zo vroeg dat de receptie nog niet eens is open was! Even ontbijten en om 7.15 reden we richting de Ferry, die we gelukkig snel hadden gevonden! :) Daarna begon het eeuwige wachten: bij de Ferry aangekomen kregen we al te horen dat er delay was en uiteindelijk konden we om 9.00u aan boord terwijl hij om 8.45 weg zou moeten varen (wel de zo'n op zien komen!) en om 10.00 voeren we de haven uit! Het was een prachtige route met in het begin behoorlijk wat golfslag maar in de baai vh Zuidereiland werd dat minder en was het uitzicht fantastisch! Wel erg koud met zo'n 4 graden, maar clear blue sky en zon!
De boot kwam om half 2 aan in Picton, wat 12u zou moeten zijn, en vanaf dat moment begon onze tocht hier in het zuiden! De eerste route die we kozen was over een geel weggetje richting havelock en het werd ons al gauw duidelijk wat voor soort wegen de gele weggetjes waren! Maximale snelheid 50 km/u en heel veel bochten! Vaak was 50 niet eens haalbaar! Wel fantastische look-outs over de baai gezien! In havelock de highway naar Nelson gepakt en uiteindelijk zijn we daar rond half 5 aangekomen. Er was nog plek in de TOP accommodatie van de lonely planet en daar dus een kamer geboekt. Vlug de stad in om rond te kijken in de stad en naar 's....' te zoeken. Dat was de tip uit de lonely planet die Sjoerd had gezien, geen idee wie of wat het was dus uiteindelijk de s ook niet gevonden. Daarna geprobeerd nog over het strand te lopen, maar voor een stad aan de zee bleek ook dit bijzonder moeilijk en kwamen we uiteindelijk niet verder dan het haventje. Helaas pindakaas! Tijd voor avondeten en we hebben ons dan ook op een heerlijke pizza getrakteerd. Sjoerd nam de large size die 50cm in doorsnee is! In een barretje wat gedronken en nu terug in het hostel: free WiFi en dus tijd om dit giga verhaal te posten! Tot de volgende keer!

Dikke kus,
Sjoerd en Joanita

• 27 Mei 2014 - 23:32

Meike:

Nu we geen mailtjes meer kunnen sturen kan ik mooi oneindig lang je reisverslag lezen tijdens het opstarten! ;-) Fijn om te lezen dat het zo leuk is en ik ben blij dat jullie lekker veel thee kunnen leuten! Heel veel plezier en groetjes aan Sjoerd!

Dikke kus

• 29 Mei 2014 - 12:23

Opa En Oma :

Hoi Joanita en Sjoerd,

Wat een verhaal weer maar fijn dat het zo leuk is.
    En dan samen die dingen doen.
    We genieten er van om het zo mee te beleven.
    Maar wel jammer dat het soms zo koud is.
    Bij ons is het ook regen achtig en maar 15 gr.
    We staan nu aan de grens met duitsland en gaan volgende week op naar de Mosel om daar nog te fietsen.

Groetjes en liefs van ons xxxxxxxx