Reis met Sjoerd part 3 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Joanita Pagter - WaarBenJij.nu Reis met Sjoerd part 3 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Joanita Pagter - WaarBenJij.nu

Reis met Sjoerd part 3

Blijf op de hoogte en volg Joanita

23 Juni 2014 | Australië, Brisbane

Dag 19 08-06-2014
Weer een ochtendje uitslapen, want we hadden gisteren besloten nog een dagje extra te blijven! Helaas was het vandaag een stuk minder mooi weer en regende het. Op advies van Matt gingen we opzoek naar half moon bay, want daar zou een waterval met heel veel jonge zeehondjes zijn! Eerst er voorbij gereden, maar op de terugweg toch de ohau stream walk kunnen vinden! Matt had geen woord gelogen en het was oppassen geblazen dat we niet op een zeehondje zouden stappen! Terug naar het hostel voor een paar droge kleren en vervolgens naar de bar, want daar hadden we met Petra, Janna, Sanne, Wouter en Stephan afgesproken. Zij waren de Zuidereiland trip van NZI aan het doen en het was erg gezellig om bij te kletsen. Daarna bij een ander cafeetje wat gegeten en toen weer (helemaal) terug naar huis gelopen!

Dag 20 09-06-2014
Vandaag zouden we dan echt vertrekken uit Kaikoura. De wekker om 08:00 uur gezet en er voor gezorgd dat we op tijd de sleutel in konden leveren. Daarna nog even heerlijk op ons gemak zitten ontbijten en toen in de auto gestapt richting Christchurch. Na een rit van 2,5 uur dan eindelijk aangekomen in Christchurch. Het eerste wat gelijk op viel waren alle straten die afgezet waren. Het was een grote bende hoer dat viel wel op. De ravage na de aardbeving was nog duidelijk zichtbaar, ze hadden hier nog maar heel weinig op orde. Terwijl het al 3 jaar geleden is dat de stad heeft staan schudden. Eindelijk een parkeerplek gevonden en op naar het centrum. Meike en Barbara hadden volop verteld over de containers waar alle winkeltjes in zouden zitten. Na flink wat rond gelopen te hebben, hadden we nog steeds geen winkeltjes gezien. Dan maar eerst lunchen, heerlijk in een warm restaurantje zitten lunchen terwijl het buiten regende.  Na de lunch toch maar is aan de serveerster gevraagd waar die containerwinkels zouden moeten zitten, maar wat bleek nou, deze winkels werden verplaatst deze week en zouden vrijdag weer open gaan. Hebben wij weer! Na nog wat rond gelopen te hebben toch maar is een hostel regelen. Het hostel dat wij zochten, stond bijna naast de auto zonder dat we dit opgemerkt hadden. Ingecheckt voor 2 nachten en snel onze spullen naar boven gebracht. We moesten op gaan schieten, want we hadden met Liesbeth afgesproken dat we zouden komen eten. Liesbeth is de dochter van mensen uit de straat, Piet en Corry, die 15 jaar geleden naar Nieuw Zeeland is geëmigreerd. Na een rit vol afgesloten wegen en omrijden, belde we aan bij Liesbeth. Hoe vreemd voelt dat, Nederlandse mensen die je nog nooit gezien hebt, waar je gelijk gaat eten. Toen de deur openging hoorde we Nederlandse woorden, JA we zitten goed! Na heerlijk nasi te hebben gegeten met zelf gemaakte kroepoek, kon ons meegebrachte toetje de avond afsluiten. Na nog gezellig te hebben zitten kletsen, ging we laat in de avond weer is op het hostel aan.

Dag 21 10-06-2014
De dag voordat we gingen vliegen, dat betekende wassen, weg gooien en inpakken! Hier zijn we dan ook tot twee uur 's middags 'druk' mee in de weer geweest! 's Middags gingen we nog naar de gondola, maar het was ook die dag rot (Nederlands) weer en het uitzicht was dan ook niet zo mooi als het hoorde te zijn! Boven koffie gedronken en gelunched om vervolgens weer met de gondel naar beneden te gaan. We zijn toen naar de New World gereden en thuis zelf biefstukje gebakken, jammie! Nog even wat laatste spullen verdeeld/georganiseerd en toen was het tijd om naar de korfbal wedstrijd van Ewout en Boris, de man en oudste zoon van Liesbeth, te gaan kijken. Voor Liesbeth haar werk, blijf-van-mijn-lijf-huis, hadden we een aantal spullen bewaard in plaats van weg gegooid. De spullen mee gegeven en na de wedstrijd terug naar het hostel gegaan waar we het laatste restje wijn en chocolade soldaat hadden gemaakt :)

Dag 22 11-06-2014
De wekker ging om 07:30 uur. Er moest nog een hoop gebeuren voordat we konden vertrekken. Sjoerd eerst in de douche, zodat ik daarna kon gaan douchen en hij alle ruimte had om de koffers in te pakken. Terug gekomen was hij nog niet klaar, want hoe ging alles er ooit in passen? De koffer van Sjoerd zat vol en ging net dicht... Nu de mijne nog, na veel passen en meten, een aanloop en erop zitten ging hij met veel kracht dicht. De koffer opnieuw openen zal voelen als een confettiebus openen! ;)
Handbagage vol en we waren er klaar voor. Heerlijk zitten treuzelen in het hostel met ontbijten en nog een potje kaarten en toen op naar de bank. Bankrekening gesloten en Australische dollars op zak, waren we gereed om de auto terug te brengen nadat we 4050 km op de teller erbij hadden gezet. Na al dat zout, gravel, zand, stenen, regen, ijzel, grind, regen en zon op de auto, begon hij nu toch wel redelijk te piepen en te kraken aan alle kanten en hij was grijs/bruin nu. We begonnen toch echt met een zwarte niet piepende en krakende auto hihi.
Koffers achterin de shuttlebus en op naar het vliegveld. Toen werd het wachten geblazen tot we konden gaan boarden, dan de tijd maar doden met wat eten, jummie!
15:55 uur was had dan zover, het wachten was verleden tijd en het vliegtuig werd van de gate geduwd. Na 2 uur en 40 minuten landde we in Sydney. Zo streng waren ze er niet, na de paspoort controle konden we zo doorlopen. Snel een taxi opgezocht, een Aziatische man die ABBA draaide en absoluut niet spraakzaam was, die ons naar het hotel bracht. Ingecheckt, koffers op de kamer gezet en toen heerlijk wat gegeten en gedronken bij de bar onder het hotel. Na nog wat rugby te hebben gekeken was het tijd om te gaan slapen.

Dag 23 12-06-2014
De eerste 'officiële' dag in Australië! Tijd om de tassen en koffers te reorganiseren, ontbijt te halen, de auto te regelen EN alles weer in de auto te proppen. Dit keer geen koektrommel, maar een sexy business-class auto met een schuifdak! Uiteindelijk reden we rond half elf weg en begonnen we aan onze grand pacific drive die ons naar Batemans Bay zou leiden die dag. Onze eerste stop was in the Royal National Park, waarbij we er achter kwamen dat het de bedoeling was dat we een (parking)ticket kochten. Dit dus maar gelijk gedaan, want een boete op de eerste dag is ook zowat! In een foldertje de highlights bekeken en we besloten eerst naar "Wamatta?" te rijden en naar het lookoutpoint daar te lopen. Voordat we naar de punt van de rotsen liepen even lekker met de voetjes in het zand gestaan en een paar mooie foto's gemaakt. Eenmaal bij het uitzichtpunt aangekomen, zagen we in de verte water opstuiven en Sjoerd en ik werden het er maar niet over eens of het dolfijnen of walvissen waren die we hadden gezien.
Noord-oost terug gereden naar Bonnie Vale en Bundeena, waar we nog wat hebben gelopen en gelunched. Toen het park uitgereden naar Wollongong en hier uiteindelijk gestopt omwille van de tijd (16:00). Boodschapjes gedaan, hostel gezocht en nog de nodige inkopen zoals een lonely planet en een stok kaarten gekocht. Zelf gekookt en daarna nog even naar de boulevard gelopen naar de pier met de nieuwe en oude vuurtoren, heerlijk zonder jas!

Dag 24 13-06-2014
08:00 uur was het weer tijd voor de wekker. Na heerlijk douchen en ontbijten was het tijd om vandaag de weg voort te zetten naar Batemans Bay. Via de grand pacific drive reden we eerst naar Berkeley, hier zou de Nan Tien Temple staan. Na deze bezocht te hebben ging de route door naar Kiama. Hier aan gekomen parkeerde we de auto bij het visitor centre, waar ook het blowhole zou zijn. Hier aan gekomen zagen we mensen allemaal wijzen en doen. Nieuwsgierig als we waren gingen we gelijk aan de kust kijken, daar bleek een groep walvissen te zwemmen. Fototoestel in de aanslag en het wachten kon beginnen tot ze zich weer lieten zien. Dit duurde niet lang en ze bleven maar boven komen. Prachtig om te zien. Daarna nog bij het blowhole staan kijken, wat een kabaal levert dat op. Deze kon met ruw weer wel tot 60 meter hoog water spuwen. Nadat dit alles op ons in was gewerkt vervolgde we onze reis naar de tree top walk. Onderweg hadden we 2 prachtige uitzichtpunten waar je een prachtig uitzicht had over de bossen en de kustlijn. Na steile en smalle wegen hadden we de tree top walk bereikt. Vanaf hier zou het 1,5 uur duren om naar boven te lopen en terug. Gezien de tijd was dit helaas niet meer haalbaar. Na koffie en wat lekkers de weg voortgezet richting Jarvis Bay, hier zouden prachtige stranden zijn. Daar aangekomen bleken de stranden prachtig wit te zijn, voor de kust zagen we nog 3 pelikanen.Na een korte impressie snel door naar Batemans Bay. Hier kwamen we dan ook in het donker aan. Snel een hostel gezocht wat samen zat met een camping, hier kregen we dan ook een stacaravan. Snel de spullen erin gezet en op naar het centrum. Hier pizza's gegeten met een wijntje en een biertje. Op de terugweg naar het hostel nog boodschappen gedaan voor het ontbijt. In de stacaravan nog een potje zitten kaarten en de tv aangehad, hier was het WK op te zien. De wekker stond ingesteld op 08:00 uur, maar om 04:30 uur zou Spanje - Nederland uitgezonden worden. Dus hup de wekker op 04:30 uur gezet, want stiekum willen we het toch wel zien!

Dag 25 14-06-2014
Zo gezegd zo gedaan, de wekker ging om 04:30 uur. Snel de tv aan en we zaten er klaar voor. Bleek het eerste half uur een voorbeschouwing te zijn, dan nog maar een half uurtje wachten. Eindelijk de wedstrijd begint, de ogen voelen alweer zwaar aan na een kort nachtje dus actie is meer dan welkom. Zoals iedereen zaten we lekker mee te leven..... Een penalty? ONTERECHT! We hadden bijna de tv uitgezet toen van Persie die prachtige kopbal maakte en we weer meededen, 1-1. Dan toch ook maar de tweede helft kijken. Wat een wedstrijd, na rust legt Robben er de 1-2 in, dan De Vrij de 1-3, Van Persie de 1-4 en tot slot Robben de 1-5. Daar zaten we dan, samen helemaal uit ons dak te gaan vanwege de overwinning!! Aangezien we nu toch klaar wakker waren dan ook maar Chili - Australië kijken, we zijn er nu toch. Tijdens de tweede helft gedouched en ontbeten, zodat we gelijk na de wedstrijd konden wegrijden. Rond 10 uur vertrokken we dan ook richting Canberra. Eerst tanken en toen 2,5 uur gereden, onderweg prachtige uitzichten en een paar doodgereden kangoeroes gezien. In Canberra aangekomen gelijk ons hostel geregeld en op naar het War Memorial. Wat een groot gebouw, bij binnenkomst zagen we een grote binnenplaats met twee trappen die ons naar boven leidde. De ene kant van het bordes bestond uit de namen van alle overleden soldaten uit de eerste Wereldoorlog en de andere kant van het bordes bestond uit de namen van alle soldaten die waren omgekomen in de tweede Wereldoorlog. Tussen alle rijen van namen waren klaprozen in de muur bevestigd door bezoekers, wat een indrukwekkend gezicht. Daarna zijn we nog door het aangrenzende museum gelopen, waar veel tentoongesteld stond van de eerste en tweede Wereldoorlog en van de oorlog uit Afganistan. Na twee uur verlieten we het museum en gingen we naar het oude parlementsgebouw. Hier kon je een indruk krijgen van hoe ze hier in Australië het land besturen. Na deze bezichtiging heerlijk wat zitten drinken en eten in het cafe, om vervolgens onze weg te vervolgen naar het nieuwe parlementsgebouw. Ook hier kon je kijken hoe het eruit nu uitziet en vanaf het dak, waar een soort van park was aangelegd, kon je uitkijken over heel Canberra. Dit gaf een goede indruk van hoe groot deze stad wel niet is. Na nog wat rond te hebben gereden door de stad, zijn we teruggekeerd naar het hostel. We moesten tenslotte nog boodschappen doen voor het avond eten dus dat moest nog wel geregeld worden voor sluitingstijd. Zoals overal werd ook hier gelijk weer gevraagd waar we vandaan kwamen. Alleen dit keer kregen we gelijk te horen wat een prachtige wedstrijd we wel niet hadden neergezet deze ochtend. Met een grapje over dat we dat tegen Australië ook wel even zouden doen, verlieten we de winkel om in het hostel maar is te gaan koken. Na het eten nog een filmpje gekeken en toen vielen onze ogen toch echt bijna dicht. Tijd om het licht uit te doen en de wekker te zetten voor de volgende morgen, want de route moet vervolgd worden.

Dag 26 15-06-2014
Sjoerd had de wekker gezet aangezien ik tijdens de film al in slaap was gevallen. Zodoende ging hij pas om half 9 af en na wat getreuzel waren we iets voor tienen good to go! We wilden 'nog even snel' geld pinnen maar dit bleek tegen te vallen, want iedere ATM gaf aan dat we onvoldoende krediet hadden. Dit was, in Sjoerd zijn geval, natuurlijk onzin en na 3 verschillende automaten hadden we het voor die ochtend op gegeven.
Op naar Merimbula volgens Sjoerd zijn reis schema en Jo haar lonely planet gaf aan dat het Namadgi National Park de moeite waard was om langs terug te rijden. Eerst Canberra uit geprobeerd te komen met 3 kaarten en niet een die Echt goed aan gaf hoe we moesten. Zodoende reden we via de verkeerde kant Canberra uit en zijn we in de grootst mogelijke boog richting het park gereden.
In het park, op advies van het visitor centre, naar Tidbinbilla Nature Reserve gereden en daar kangoeroes, koala's, kaketoes, papegaaien, pelikanen en emus (kleine struisvogel) gezien! Super gaaf en ver achter op schema op weg naar Cooma om vervolgens de afslag naar Berga en Merimbula te nemen. Cooma bereikt en daar nogmaals geprobeerd te pinnen waar het uiteindelijk bij een automaat wist te lukken. Vlug verder richting Berga! Helaas pindakaas ging dit niet helemaal goed. Zoekend naar een atm hadden we de afslag gemist en reden we nu verder landinwaarts! Omkeren en terug naar Cooma, waar we rond half 6 aan kwamen. Toen maar besloten hier weer in een cabin (stacaravan) te slapen in plaats van verder te rijden. De avond gevuld met koken en heel veel spelletjes!

Dag 27 16-06-2014
Na een nacht slapen, die eerst bemoeilijkt werd door het niet in slaap kunnen komen door de kou, werden we om 8 uur wakker in een ijskoude cabin. Sjoerd kwam terug van de wc en had de mededeling dat de auto ruiten weer bevroren waren! Bij het uitchecken bleek ook waarom, het had die nacht 5 graden gevroren! Brrrrr!  Het winterseizoen begon in deze regio van Australie dan ook echt, want die morgen zagen we allemaal auto's met ski's en snowboards gaan. Snel door maar Melbourne, want aan de kust blijft het wat warmer in de winter. We zouden deze dag een tussenstop maken op Philip Island, dit zou de moeite waard zijn om te stoppen en rond te kijken.
We hadden deze dag 500 km voor de boeg, wat hier dus geen 5 uurtjes zo maar rijden is. Na lang rijden viel de schemering al, we waren nog maar 60 km verwijderd van onze bestemming New Haven. De laatste kilometers werden niet makkelijk, heel veel regenval maakte het moeilijk. Op een gegeven moment lijken we wel te drijven, water overal, de auto geen grip en het water sloeg aan alle kanten over de motorkap. We zaten blijkbaar midden in een soort van wolkbreuk. Na lang ploeteren en goed opletten kwamen we dan ook om 18:30 uur aan in New Haven, het regende nog wel maar gelukkig minder hard dan onderweg. Daar ingecheckt, snel boodschappen gedaan en eten klaarmaken. Na zo'n dag lang reizen zijn we dan ook lekker snel naar ons bed gegaan.

Dag 28 17-06-2014
De wekker ging om 08:30 uur, we wilden vandaag Philip Island verkennen en doorrijden naar Melbourne. Eerst naar het Koala Nature Reserve, door middel van zulke parken proberen ze de koala populatie in leven te houden in het wild. We liepen over paden heen op zoek naar de koala's, aangezien deze 99 van de 100 keer heel hoog in de bomen zitten of tussen de bladeren zitten was het opletten geblazen. Met succes, want we zagen er al snel 1 heerlijk rustig zitten in een boom. Deze dieren slapen 20 uur per dag! Na een wandeling van een uur hebben we het park verlaten, maar vlak voor ons vertrek zagen we nog een koala in een boom zitten die niet officieel bij het park hoorde, een "echte" wilde koala dus!
Na dit fantastische park zijn we doorgereden over het eiland richting de Red Rocks. Dit zijn, zoals de naam het al zegt, rode rotsen aan de noordkant van het eiland. Een prachtig gezicht met mooie stranden erom heen. Hierna zijn we door gereden naar de Seal Rocks, hier zou een zeehonden kolonie zitten van rond de 10000 a 20000 zeehonden. Door het regenachtige weer en het slechte zicht hebben we er geen 1 gespot! De aangrenzende pinguïn parade hebben we ook overgeslagen, want de pinguïns komen rond 17:00 uur pas terug naar hun slaapplekken. We hebben nog wat mooie stranden bezocht en uitiendelijk de eiland tour afgesloten bij het bekendste surfstrand van Australie. Wat een prachtig gezicht die hoge golven. Hierna nog lekker zitten lunchen bij een bistro en rond half 3 werd de route naar Melbourne weer opgepakt.
17:00 uur arriveerde we dan ook in hartje Melbourne, we wilde een Hostel in het centrum hebben, dus zo gezegd zo gedaan. Ingecheckt bij het hostel en toen opzoek naar een parkeerplek. Er zou een lang parkeren plek zijn, maar deze konden wij na lang zoeken en veel vragen niet vinden. Terug naar het hostel, die man heeft nog een tijdje met Sjoerd op internet gezocht naar een plek, maar uiteindelijk hebben we besloten iets buiten het centrum te gaan zitten. Aangezien het de zelfde organisatie was, konden wij overgeboekt worden naar die accomodatie. Na een kwartiertje rijden kwamen we dan ook aan in het andere hostel. Auto geparkeerd en op naar de winkel. Na de boodschappen snel aan de slag met het eten, want om 20:00 uur zou er een welkomsborrel zijn op het dak van het hostel. Na het eten gingen we ons maar is gereed maken om er heen te gaan. Daar aangekomen bleken er 2 Japanse dames, 1 Engelse dame, 1 Australische heer en 1 Belgische jongen te zijn. Hier zaten we heerlijk mee te praten de hele avond en voor we het wisten was het 11 uur. Op naar bed, want morgen zou het tijd zijn om Melbourne te gaan verkennen...

Dag 29 18-06-2014
Om 08:00 uur ging de wekker, aankleden en ontbijten. Na het ontbijt gingen we dan ook te voet richting het centrum van Melbourne. Als eerst kwamen we aan bij Federation Square, hier stonden allerlei kunstwerken uitgestald midden tussen de modernste gebouwen. Na hier even rondgelopen te hebben vervolgenden we onze weg richting St. Pauls Cathedral. Hier was op het moment dat wij aankwamen een concert bezig, blijkbaar gaan veel mensen in hun pauze hier naar toe om even rust te vinden want het was behoorlijk druk. Daarna onze weg voortgezet naar Hosier Lane, hier waren alle muren vol getekend met graffiti. In dit gedeelte werd graffiti gedoogd, dus zag je hier de mooiste kunstwerken. Na alles te hebben aanschouwd zijn we doorgelopen naar het olympische stadion. Het gehele terrein wordt op dit moment opgeknapt, dus we konden hier niet heel veel van zien. Toen de weg overgestoken naar het Goverment House en de Shrine of Remembrance. De Shrine of Remembrance is een herdenking aan de tweede Wereldoorlog. Het was kleiner dan in Canberra, maar toch indrukwekkend om te zien. Vanaf daar had je prachtig uitzicht over de skyline van Melbourne. Daarna gingen we door naar het Skydeck, in het hoogste gebouw van Melbourne hadden ze op de 88e verdieping een verdieping ingericht waar je over heel Melbourne uit kon kijken. Het gebouw zelf was 97 verdiepingen hoog, dus we zaten bijna helemaal bovenin. De lift ging 9 meter per seconden omhoog en naar beneden, dus binnen 38 seconden was je dan ook op het Skydeck. Na heerlijk van het uitzicht te hebben genoten wilde we nog naar een bekende straat, Degraves Street, een smalle straat met in het midden allemaal terrasjes. Toen we daar aankwamen was het belachelijk druk, maar al snel vonden we een plekje waar we even lekker konden uitrusten. Na een biertje en een wijntje stapten we op de The City Tram, welke ons naa de andere kant van het centrum bracht. Hier zijn we uitgestapt om in het grote winkelcentrum nog wat Oranjes te zoeken voor de wedstrijd Nederland tegen Australie. De pubs blijven open en zenden de wedstrijd live uit, dus wij gaan heerlijk tussen de Australiërs zitten en de wedstrijd volgen. Het enige nadeel was dat deze wedstrijd hier om 02:00 uur in de nacht was. Dus het was dan ook even een opgave om na zo'n intensieve dag tot zo laat wakker te blijven. De avond hebben we gevuld met filmpjes en we hebben het gered.
Om  een uur was het tijd om weer naar het centrum te lopen, ditmaal naar het casino. We waren prima op tijd voor de voorbeschouwing en hadden al snel twee krukken en een drankje bemachtigd. Vlak voor het startsein stond de hele bar vol met Australiërs en zaten wij er tussen wat totaal geen probleem opleverde. Niet toen Nederland 1-0 voorkwam of toen het binnen een minuut 1-1 werd. Het was wel erg hilarisch hoe uitbundig de Australiërs de doelpunten vieren, bijna alsof ze de worldcup zelf hebben gewonnen. De penalty die tot 1-2 leidde was dan ook het perfecte moment om van hiervan een filmpje te maken! Uiteindelijk had Nederland met 3-2 gewonnen en was Sjoerd zo blij als een kind!

Dag 30 19-06-2014
Als je pas om half 5 naar bed gaat, valt het behoorlijk tegen als de wekker weer om half 9 af gaat! De voetbal was echt de moeite waard geweest, maar we zaten beide nog steeds te slapen aan het ontbijt. Uiteindelijk toch de schoenen aangetrokken en weer richting het centrum gelopen. Op de weg ernaartoe kwamen we nog langs Queens Victoria Market, een hele grote markt die 5 dagen in de week geopend is. Je kon er vanalles kopen: fruit, vlees, vis, tassen, brood en zo bleek oranje voetbalshirts! We hebben sowieso nog 2 wedstrijden te gaan hier in Australie en we willen natuurlijk wel fatsoenlijk kunnen aanmoedigen, dus hebben we nu twee oranje voetbalshirts uit het stenen tijdperk met van Persie en Sneijder achterop!
Vervolgens onze weg vervolgd en naar St. Patricks Cathedral gelopen, waar Sjoerd al snel de kriebels kreeg van de stilte. Toen naar het parlementshuis gegaan en even een paar foto's gemaakt om daarna op de City Circle Tram een rondje door het centrum te doen. Uitgestapt bij mijn, nu al, favoriete straatje en hier een kop koffie en een muffin gekocht.
Toen was het tijd voor nieuwe schoenen, want mijn gympen verslijten zo dat mijn voeten er pijn van gaan doen! Na al dat geld uit geven ook nog maar even geld gepind en vervolgens boodschappen gedaan.
Rond half 5 waren we, uitgeput, terug in het hostel en hebben we opnieuw heerlijk spelletjes zitten spelen. Nu op tijd naar bed, want tijdens het eten hebben we het plan opgesteld om naar de gold cost te rijden. Eerst terug richting Sydney, zo'n 900 km! We gaan zien hoe ver we morgen komen, maar hoe eerder we op de weg zitten des te beter!

Dag 31 20-06-2014
De wekker extra vroeg gezet, zodat we op tijd de weg op konden en het drukke Melbourne achter ons konden laten. Voordat we wegreden nog naar de Queens Victoria Market gelopen en daar fruit, benodigdheden voor ons broodje hamburger en de beloofde hoed voor Ton gekocht. De markt was heel erg groot en het duurde dan ook even voordat we deze helemaal af waren gelopen.
Rond half 10 zaten we dan eindelijk in de auto en off we go! Onderweg naar Canberra waar we onze eerste stop gaan maken op onze megatrip naar Brisbane!
We kwamen rond half 6 in Canberra aan en het was vrijdagavond waardoor we gratis bij het hostel konden parkeren, net als een week geleden. Ik ging snel naar binnen om een kamer te boeken, er was helaas alleen nog een doubleroom van $148,- vrij, en Sjoerd zou de auto gaan parkeren. Vervolgens gehakt voor de hamburgers gehaald en een mega broodje hamburger gemaakt. Wel hadden zo een weeshuis te eten kunnen geven!
Nog even gezwommen en in de sauna gezeten die ze in het hostel hadden. Vervolgens vroeg onder de wol want de volgende dag hadden we weer een megarit voor de boeg!

Dag 32 21-06-2014
Tijdens het ontbijt zagen we al enkele gele briefjes onder de voorruit van geparkeerde auto's liggen en enigzins verbaasd vroegen we ons af of het dan toch betaald parkeren was. Toen we een paar minuten later iemand geld in de meter zagen gooien en de meter daadwerkelijk terug liep werd onze vraag beantwoord. Sjoerd gaf toe niet meer op de borden te hebben gekeken, want vorige week hadden ze immers verteld dat het in het weekend gratis parkeren was. Na het ontbijt onze moed bijeen geraapt en was het tijd om te kijken of wij ook de Sjaak waren geweest. En jawel hoor, ook onder onze voorruit pronkte een gele enveloppe met hierin een parking fine van $91! Bleek dat het zaterdagmorgen van 8.30 tot 12.00 nog betaald parkeren was!
Zonde van het geld, maar gelukkig konden we er om lachen.
Sjoerd had die morgen zitten uitpluizen hoe we de tolwegen van Sydney konden vermijden en hij stelde voor dat ik zou rijden en hij zou navigeren. Zo gezegd zo gedaan en rond 12.00u reden we de suburbs van Sydney binnen. Sjoerd was even vergeten te vermelden dat we een regelrechte heksenketel in zouden rijden en al snel waren we het overzicht kwijt! Hier in australie staat niet alles even duidelijk aan gegeven en dit zou ons wel eens duur kunnen komen te staan. Je hebt hier schoolzones waarbij je als de scholen beginnen en uitgaan 40 moet rijden. Toen ik deze borden zag bleek dat ik buitenom die tijden, en tevens op zaterdag, daar reed en dus 60 mocht. Na 3 van zulke borden bleek dat het 4e bord permanent 40 aangaf, althans volgens Sjoerd, en ik heb dit bord niet gezien. Het volgende moment reden we langs een flitspaal en raakte meneer de navigator even aan de kook. Helaas niks meer aan te doen, net als aan zijn parkeerboete overigens, en het zou dus zomaar kunnen dat we twee boetes in 1 dag hebben gekregen.
De rest van de route verliep in stilte en we kwamen rond 6 uur aan bij Port Macquarie, waar we voor $70 konden slapen die nacht. Wat gaan eten in de Ierse taverne daar, waar een heuse eenpersoons liveband optrad en waar, naar het leek, het hele dorp was komen luisteren.
Heerlijk gegeten en vervolgens uitgeput in bed, me niet zoals sommige in de goot, gerold.

Dag 33 22-06-2014
Port Macquarie - Brisbane: Het laatste stukje van onze driedaagse rally. In het hostel alvast voor 3 nachten het hostel in Brisbane vast gelegd, hopend dat we mooi weer zouden hebben daar!
Bij daglicht konden we pas goed zien hoe leuk het hostel waar we zaten daadwerkelijk was! Vrolijke kleuren, mooie spullen en een leuke binnenplaats waar ook hun papegaai zat! Helaas konden we niet lang blijven en zijn we na het ontbijt gelijk de weg weer opgegaan. Eerst richting de snelweg om te tanken en dan door te gaan. Na anderhalf uur rijden zijn we gestopt bij een drukke picknickplek om even wat te eten en te drinken en heerlijk in het zonnetje te zitten. Na 20 minuten zijn we weer doorgereden, om vervolgens 2 uur later te stoppen om even koffie te drinken bij een cafeetje aan een rivier en een plas pauze te houden. Hierna nog een stuk doorgereden en vervolgens op een trukkersparkeerplaats nog even onze lunch naar binnen gewerkt. Na dit alles zijn we aan een stuk doorgereden naar Brisbane, waar we onderweg nog het een en ander hebben beleefd. Vooral Sjoerd die weer even lekker zat te mopperen op het rijgedrag van de overige weggebruiker, die volgens hem niet kunnen rijden en zich als idioten door het verkeer manoeuvreren. Na een file vanwege laagstaande zon en wat kleine oponthoud kwamen we aan bij het hostel. De auto geparkeerd en de kamer ingericht, om vervolgens lekker de korte broek aan te doen, het was immers 21 graden rond 18:00 uur. Met ons goede gedrag gingen we op zoek naar een supermarkt om inkopen te doen en lekker te gaan koken. Eenmaal aangekomen bij de supermarkt bleek dat deze om 18:00 uur dicht ging en we dus een kwartier te laat waren. Dan maar uiteten, o wat was dat erg! Heerlijk pizza zitten eten en de maaltijd afgesloten met een heerlijk ijsje. Eenmaal terug op de kamer nog met rowena zitten skypen en daarna ons klaar gemaakt om lekker te gaan slapen.

Dag 34 23-6-2014
Een ochtend zonder wekker, maar zoals altijd waren we weer vroeg wakker. Sjoerd ging naar de supermarkt voor de boodschappen en ik ging me maar is op me gemakje aankleden. Na het ontbijt gingen we richting de stad. Eerst liepen we de verkeerde kant op maar dankzij Google maps vonden we de juiste richting en daar waren we dan, hartje Brisbane. Eerst maar opzoek naar een postkantoor om de bekeuring te betalen, dat kan hier namelijk op verschillende manieren, want via internet wilde het niet lukken. Na lang zoeken vonden we dan ook het postkantoor waar het behoorlijk druk was, zou iedereen een bekeuring gaan betalen?! Na de bekeuring te hebben betaald kregen we een kassabon.... tot onze groot verbazing maken ze hier van bekeuringen een loterij. Op de kassabon stond geciteerd dat je 25000 dollar kon winnen als je bekeuringen betaalde bij het postkantoor, hoe meer bekeuringen je haalde en betaalde hoe meer kans je maakte op dit geldbedrag. Het moet toch niet gekker worden!? Laten we er dan nog maar een paar krijgen, misschien winnen we nog wat dan! Dit soort dingen kunnen ook echt alleen maar hier lijkt het wel haha.
Vervolgens liepen we naar het parlements huis, het oude parlements huis en de Botanic Gardens. Heerlijk verse aardbeien gekocht en deze in het zonnetje op zitten eten in de Gardens. Daarna het park rond gelopen langs het water en gingen we op naar de koffie. Heerlijk koffie zitten drinken met een muffin erbij en op naar de supermarkt voor het avondeten. Deze avond stond er nasi op het menu, lekker makkelijk en snel klaar. Maar eerst naar het happy hour bij de bar naast het hostel. Glas wijn voor 4 dollar en een jugs or beer voor 10 dollar. Ik lekker aan een wijntje en meneer zat met een 1,1 liter glas bier voor zijn neus. Om in de stemming te komen voor onze nasi, hebben we loempiatjes besteld voor bij de drankjes. Nadat de tijd omgevlogen was snel naar boven om te gaan koken. Na het eten nog wat dingen op de laptop geregeld en met Ton zitten skypen. Vervolgens nog een potje zitten kaarten en de oranje shirt konden alweer aan, want Nederland - Chili staat op het programma vannacht. Nog 2 uurtjes wachten en dan was het weer tijd om, om 02:00 uur 's nachts weer voor de tv te zitten. Wij waren er klaar voor!

• 23 Juni 2014 - 20:49

Ton En Ina:

Jongens, jongens, jongens wat een verhaal en met wat een tempo beleven jullie deze vakantie. Straks thuis lekker uitrusten. Liefs ina

• 23 Juni 2014 - 21:26

Opa En Oma :

Hallo Joanita en Sjoerd,

Wat een verhaal weer en de kilometers vliegen ons om de oren.
    Wat genieten jullie toch en hou nog even vol met voetbal kijken.

groetjes van ons en een knuffel xxxxxxxx